Friday, September 19, 2008

Virtuális világok - A World of Warcraft állítólag 200 millió dollárba került

A World of Warcraft-et gyakran mondják 'pénzgyár'-nak is, és minden bizonnyal igazuk is van. De a költségekről annál ritkábban esik szó. 2004 óta a World of Warcraft állítólag mintegy 200 millió dollárba került. A legdrágább azonban nem is a hardver, hanem a vevőszolgálat. Az amerikai titkosszolgálatok mostanában éppen azon spekulálnak, nem -e lehetséges, hogy a vevők között terroristák is vannak.

Tegnap került nyilvánosságra, hogy Blizzard egy telefonkonferencián megemlítette, hogy a World of Warcraft az elmúlt 5 évben 200 milliós nagyságrendű költséggel járt. Először mindenkinek a drága hardwer, fejlesztés, és magának a számítógépes játéknak a marketingje jut eszébe, de a legnagyobb tétel a vevőszolgálat személyzete. Bár a kétszáz millió tekintélyes összeg, mégis a bevételhez képest, amelyet 135 millióra becsülnek havonta, jelentéktelen.

Úgy tűnik, a vevőszolgálat központi szerephez jutott az online játékban. De a Gee magazin egyik beszámolója szerint a vevőszolgálat a nem mindennapi problémákra is ki van hegyezve. Az egyik volt játékmester írta: "Elég baj, ha egy játékos bejelenti a való életében hamarosan bekövetkező öngyilkosságot. A játékmestereknek a felhasználók összes csevegésébe betekintésük van. És amikor egy ilyen eset tudomásukra jut, ellenőrzi a felhasználót és a beszélgetéseit. Aztán szükség esetén egy csoportvezető beszélgetésbe elegyedik vele, amíg az adatokat megkeresik, és a rendőrséget kiküldik hozzá. Kezdetben az értesített rendőrök nem igazán tudtak a dologgal mit kezdeni: "'Hogyan, videójáték?' És most menjünk oda?"

A játékmester riportjából kiderül az is, hogy a vevőszolgálat lényegében abban helyzetben van, hogy az általános felhasználói feltételeket maga ellenőrizze és betartassa. Így például elmondták: "Néha tűrhetetlen dolgok is történnek. A rasszista megnyilvánulások és a szexuális zaklatás azonnali kizárással jár. Ilyenkor nincs előzetes figyelmeztetés vagy időleges kitiltás. A felhasználói fiókot azonnal zároljuk."

Ezzel egyidejűleg a World of Warcraft a terroristák egyik kommunikációs csatornája, ahol feltűnés nélkül lehet terrortámadásokat megtervezni. Az amerikai titkosszolgálat már előre várja a legközelebbi támadás előzményeit az online játékokban. Heise egyik beszámolója szerint az amerikai titkosszolgálat attól tart, hogy az áttekinthetetlen "virtuális világok"-at arra használják, hogy bűncselekményeket vagy terrortámadásokat tervezzenek meg, vagy főképpen, hogy azokat irányítsák is.

Az amerikai titkosszolgálat a veszélyt a felhasználók áttekinthetetlenül nagy tömegében és a párbeszédek ezzel arányosan nagy számában látja. Ha a World of Warcraft-et vesszük példának, ott időközben tízmillió ember is játszik. Ezzel egyidejűleg ugyanott beszélgetések milliói is lezajlanak. Alapból lehetetlen ezeket hatékonyan felügyelni. Emellett az is probléma, hogy sokan látszat-névtelenség mögé bújva, titkos zsargont használva terrortámadásokat is tervezhetnek, anélkül hogy pl. feltűnő magánhangzókat használnának. Ha Dwight Toavs-nak, az Amerikai Védelmi Egyetem professzorának adunk igazat, az új kihívás egyértelmű: A titkosügynökökenk "virtuális világok"-ban is mozogniuk kell. És feltehetőleg már a CIA is megvásárolta a maga földdarabjait az online világokban, az első kiképzőegységek számára.
(Forrás: ghacks.net, heise.de, geemag.de)

No comments: